آموزش همگام با ساخت : Learning by Making

۹ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

زندگی نامه پرفسور کارو لوکس، پدر علم روباتیک ایران

کارو لوکس - مسیر ایرانی

کارو لوکس از پژوهشگران برتر سیستم های هوشمند و پدر علم روباتیک ایران می باشد. کارو در ۱۴ شهریور ۱۳۲۸ در شهر اصفهان و در یکی از سفرهای تابستانی خانواده‌اش به این شهر زیبا و تاریخی به دنیا آمد. او در تهران بزرگ شد و پس از تحصیل در دبیرستان کوشش، در سال ۱۳۵۲ با درجه کارشناسی ارشد در مهندسی کنترل از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. ایشان دکتری خود را در سال ۱۳۵۵ از دانشگاه برکلی در کالیفرنیا در رشته کنترل سیستم‌ها و با گرایش فرعی اقتصاد مالی که یکی از زمینه‌های تحقیقاتی ایشان در تمام طول زندگانی باقی ماند، دریافت کردند. پروفسور لوکس در تحصیل فردی بسیار بااستعداد بودند و بسیاری از معلمان و دوستانش از ایشان به عنوان فردی نابغه یاد می‌کنند.
ر سال ۱۳۵۵، پروفسور لوکس که استادیار UCLA بود و در زمانی که بازگشت به ایران برای دنبال کردن کار دانشگاهی، برای بسیاری از دانشمندان جوان با استعدادی نظیر او تصمیم ساده‌ای نبود، به گروه مهندسی برق و کامپیوتر دانشکده فنی دانشگاه تهران پیوست. ایشان به سرعت چهره‌ برجسته دانشگاهی و به تدریج به یکی از چهره‌های شاخص دانشگاه تبدیل شدند. ایشان در تمام طول مدت فعالیت علمی خود در دانشگاه تهران،در سمت‌های مختلفی نظیر ریاست گروه برق و کامپیوتر (۱۳۶۴-۱۳۶۷) خدمت می‌کردند.
پروفسور لوکس همواره به همکاری‌های بین‌المللی علاقه زیادی داشتند. ایشان در مراکز علمی مختلفی محقق مدعو بوده‌اند: استادیار در گروه‌های مهندسی برق و مهندسی مکانیک و صنایع دانشگاه گاریونیا، بنقازی، لیبی (۱۳۶۳-۱۳۶۴)؛ استادیار مدعو دانشگاه برکلی کالیفرنیا، آمریکا (۱۳۶۷-۱۳۶۸)؛ استادیار مدعو، گروه مهندسی صنایع دانشگاه تورنتو، کانادا (تابستان ۱۳۶۸ و تابستان ۱۳۶۹)؛ استادیار مدعو، موسسه ریاضیات کاربردی، موسسه علوم چین، بژینگ، چین (تابستان ۱۳۷۰)؛ استادیار مدعو، موسسه تکنولوژی برق هاربین، چین (تابستان ۱۳۷۱)؛ عضو وابسته مرکز بین‌المللی مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی، تریست، ایتالیا (شهریور ۱۳۷۱)؛ استاد مدعو، موسسه فیزیک ایروان، ارمنستان (تابستان ۱۳۷۶)، محقق مدعو، موسسه پردازش داده و الکترونیک، فورشانگزنتروم کارلروش،‌ آلمان (تابستان ۱۳۸۳)، سخنران در مدرسه زمستانی، دانشگاه پیشرفت پرسنل، برنامه تربیت مدرس دانشگاه جورج-آگوست گوتینگن، آلمان (دی ۱۳۸۶)؛ پروفسور مدعو، دانشگاه آمریکایی ارمنستان، ایروان، ارمنستان (تابستان ۱۳۸۶).
 پروفسور لوکس تمام فعالیت خود را به تحقیق اختصاص داده بودند. ایشان سخنرانی‌های خود را به صورت کارگاه در راستای تحقیقات علمی در زمینه‌های مورد علاقه خود ارائه می‌دادند و معمولا اولین جلسه سخنرانی ترم خود را با بیان این نکته آغاز می‌کردند که هدف از کلاس انتقال اطلاعات نیست، بلکه انجام تحقیقی مشترک است.
در انتهای دهه ۶۰ و پس از انقلاب اسلامی، گروه‌های تحصیلات تکمیلی بخصوص در سطح دکتری، بسیار اندک بودند و اعضای هیئت علمی در امکان انجام کار مطلوب و با کیفیت در دانشگاه‌های ایران تردید داشتند. در چنین زمانی، پروفسور لوکس همچنان به دانشجویانش می‌آموخت که بجای مطالعه جزوات درسی، کتاب‌های درسی و در مرحله بعد بجای مطالعه کتب درسی، مقالات علمی را مطالعه کنند و در نهایت بر قدرت تحلیل خود و تفکر انتقادی تکیه کنند. لذا جای تعجب نیست که بسیاری از دانشجویان، سخنرانی‌های دکتر لوکس را نقطه عطفی در کار علمی خود می‌دانند و همچنین جای تعجب نیست که سخنرانی‌های ایشان، در هر موضوعی، نزدیک به صد دانشجوی تحصیلات تکمیلی را به خود جذب می‌کرد که این رقم چندین برابر متوسط تعداد دانشجویان هر کلاس در مقطع تحصیلات تکمیلی است.
کار لوکس - مسیر ایرانی
پروفسور لوکس پژوهش‌هاى خود را در علوم و مهندسى سیستم شروع کرد، اما در خلال دهه‌ى هشتاد به تدریج تمرکز پژوهش‌هاى خود را به سمت سیستم‌هاى هوشمند انتقال داد. او جزو نخستین پژوهشگران بین‌المللى بود که ارتباط میان شبکه‌هاى عصبى، منطق فازى و الگوریتم‌هاى ژنتیک را محقق کردند. به عنوان یک نتیجه، او یک برنامه‌ى پژوهش همه‌جانبه را در این حوزه‌ها آغاز کرد که شامل تدریس درس‌هاى پیشرفته‌ى مرتبط (مانند حسابگرى زیستى) بود. در آن زمان (1992) یک درس با این عنوان و محتوا حتی در دانشگاه‌هاى بین‌المللى مشهور نیز بسیار نادر بود. احتمالاً این شروع زودهنگام موجب موفقیت‌هاى فراوان وى در این رشته شده است. در واقع، پروفسور لوکس توانایى کمیابى در پیش‌بینى مسیرهاى پژوهشى پرثمر در آینده داشت. به عنوان یک رهبر واقعى، او از نظر دید، جلوتر از زمان خود بود.
پروفسور لوکس در خلال دهه‌ى نود و اوایل قرن بیست و یکم، یک بعد جدید به فعالیت‌هایش اضافه کرد: «پژوهش در سیستم‌هاى پیش‌بینى هوشمند در ایران». او در فرایند تأسیس مجدد IEEE واحد ایران پس از انقلاب نقش بسیار داشت و به عنوان رئیس آن از 1990تا 1992 خدمت کرد. وى به عنوان مشاور معاون وزیر فرهنگ و آموزش عالی ایران (1995 تا 1998)، در تاسیس مراکز متعدد پژوهشی مرتبط با سیستم‌های هوشمند در ایران مؤثر بود. به طور خاص، او پژوهشکده‌ى سیستم‌هاى هوشمند را در پژوهشگاه دانش‌هاى بنیادى (IPM)، تهران، ایران، بنا نهاد (که امروز پژوهشکده‌ى علوم شناختى نامیده مى‌شود) و به عنوان رئیس آن از 1994 تا 1998 خدمت نمود. وى عضو کمیته‌اى بود که «قطب‌هاى علمى» را در دانشگاه‌هاى ایران شناسایى، برنامه‌ریزى و پشتیبانى مى‌نمود و مدیر مؤسس قطب علمى کنترل و پردازش هوشمند در دانشگاه تهران بود (2001 تا 2005).
پروفسور لوکس، به توسعه و پشتیبانى گفتگو و همکارى میان پژوهشگران اعتقاد داشت و یکی از برجستگى‌هاى شخصیت او، کمک کردن به کنفرانس‌هاى محلى، ملى و بین‌المللى بود. او نخستین کنفرانس بین‌المللى سیستم‌هاى کنترل را پس از انقلاب در 1990 راه‌اندازى کرد و در تاسیس کنفرانس‌هاى متعدد دیگر شامل کنفرانس سیستم‌هاى هوشمند ایران، کنفرانس سیستم‌هاى فازى ایران و کارگاه شبکه‌هاى عصبى ایران ـ ارمنستان، نقش محورى بازى کرد. با این وجود، احتمالاً مهم‌ترین نقش دکتر لوکس، در گردهمایى‌هاى علمى، در سطح داخلى آمد. به عنوان یک مدرس کاریزماتیک و به عنوان یک نماد براى پژوهش در سیستم‌هاى هوشمند در ایران، او در پذیرش دعوت‌ها براى ارائه‌ى سخنرانى در دورترین نقاط کشور، در گردهمایى‌هاى محلى و دانشگاه‌هاى کوچک آماده بود.
یکى از مهم‌ترین ویژگى‌هاى رویکرد علمى پروفسور لوکس، توانایى فوق‌العاده‌ى وى در تحلیل تقریباً همه چیز در یک سطح سیستمى انتزاعى و رفت و برگشت بین مدل و واقعیت بود. او به طور موفق «طراحى سیستم‌ها» را نه تنها براى دانشجویان مهندسى برق و کامپیوتر، بلکه دانشجویان مدیریت، زیست‌شناسی، ژئوفیزیک، مهندسى صنایع، اقتصاد، و حتى هنر تدریس مى‌کرد. پروفسور لوکس در واقع یک دانشمند میان‌رشته‌اى بود.
کارو لوکس یکسال با بیماری سرطان روده مبارزه کرد و بر بیماری‌اش غلبه کرد اما علت اصلی مرگ او زخم ایجاد شده در اثر عدم دقت کافی در انجام کولونوسکوپی روده و تبدیل آن به عفونت بود که باعث شد در غروب ۱۷ تیر ۱۳۸۹ در بیمارستان امام خمینی درگذرد. پیکر وی در آرامگاه ارامنه تهران به خاک سپرده شد.
منابع ( با اندکی تلخیص): https://fa.wikipedia.org/wiki
  http://iranianpath.com


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صفر خلیلی

جایگاه ایران در علم رباتیک

جایگاه هر کشوری در علم رباتیک رابطه مستقیمی با صنعتی بودن آن کشور دارد، کشور ما در علم  رباتیک در ایران نوپاست و بیشتر رباتهای مورد نیاز کشور وارداتی است.

ایران کشوری است که جوانان آن به علم بهای زیادی می دهند و اهمیتی که جوانان ایرانی به دانشگاه و تحصیلات عالی دارند بر هیچ کسی در دنیا پوشیده نیست.

زیرا تعداد مقالات ارائه شده از سوی دانشجویان ایرانی در سطح جهان بسیار زیاد است و در سال گذشته ایران رتبه اول ارائه مقاله را در سطح جهان داشته است همچنین بر اساس تخمینی که زده شده (البته این تخمین در آمارهای معتبر جهانی نیامده است) جوانان ایرانی پس از جوانان هندی نسبت به جمعیت کشور خود بیشترین تقاضا را جهت تحصیل در مقاطع دانشگاهی دارند

به همین میزان علوم جدید و نوین به سرعت مورد نوجه این قشر قرار گرفته و بر روی آن به جدیت کار می کنند  اینکه در مسابقات روبوکاپ شاهد حضور پر شور ایرانی ها هستیم و اگر اخبار این مسابقات را دنبال کنید خواهید دید که ایرانی ها در تمامی لیگ های روبوکاپ حضور دارند و گاهی در یک لیگ دو ، سه تیم از دانشگاه های مختلف شرکت می کنند و البته رتبه هم کسب می کنند.

اما جایگاه ایران در این علم کجاست؟

جایگاه هر کشوری در علم رباتیک رابطه مستقیمی با صنعتی بودن آن کشور دارد زیرا رباتیک بر اساس نیازمندی های صنعت شکل می گیرد و همانطور که گفتیم اولین و بزرگترین متقاضیان آن صنایع هستند.

بنابراین جایگاهی که کشور ما در این علم دارد  نوپاست و بیشتر رباتهای مورد نیاز کشور وارداتی است اما مانند تمامی بخش های دیگر در این بخش نیز در حال توسعه محسوب می شویم زیرا اقداماتی همچون:

1. برگزاری دوره هایی در این رشته

2. برگزاری مسابقاتی هدفمند و درسطح جهانی مانند IranOpen

3. برگزاری رشته های دانشگاهی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مانند: مکاترونیک

4.  تشکیل گروه های تحقیقاتی و ارائه پایان نامه و مقالات در این خصوص را شروع کرده ایم.

5. از دیگر مواردی که می توان به آن اشاره نمود تعمیرات و نصب رباتهای صنعتی که به عهده وارد کنندگان بود را نیروهای داخلی انجام می دهند.

6. ساخت رباتی مانند سورنا هم توانایی های محققان ایرانی را نشان می داد.

جالب است بدانید که فدراسیونی وجود دارد به نام فدراسیون بین المللی رباتیک که سالانه در ماه اکتبر میزان اتوماسیون یک کشور را با معیاری به نام چگالی ربات مشخص می کند.

بدین ترتیب که به مقدار ربات های صنعتی نسبت به 10000  کارگر در واحد های صنعتی چگالی ربا ت گویند در اکتبر 2010 جدول زیر میزان چگالی ربات 10 کشور برتر اعلام شده است.

رتبه اول با فاصله بسیار زیاد به ژاپن تعلق دارد و رتبه دوم به سنگاپور رسیده است.

اما به طور کلی جهت افزایش حرکت رو به جلو در این عرصه دانستن و عمل کردن به چند نکته لازم است:

1. نزدیک شدن دانشگاه و صنعت و اعتماد صنعت به نیروها و متخصصین ایرانی

2. روشن کردن میزان ارزش و اعتبار این علم بر عموم مردم

3. سرمایه گذاری بر روی جوانان جهت شکوفایی در فیلد مورد نظر

** قطعا با اقتدار ملی می توانیم سرعت بیشتری به روند دهیم و به امید خدا تا سال آینده جزء 10 کشور برتر اقلا در سطح آسیا باشیم.

منبع بخش دانش و زندگی سایت تبیان(با اندکی تلخیص): http://www.tebyan.net

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صفر خلیلی

دوره های آموزشی

سطح پایه (3 تا 8 سال)

دوره Basic
این دوره برای دانش آموزان کلاس اوّل دبستان طرّاحی شده است . یکی از مهم ترین اهداف این دوره ، تقویت مهارتهای دستی می باشد . هم چنین در این دوره به وسیله ی قصّه ، نمایش ، فیلم و ... برای دانش آموزان مسأله ای طرح می شود . سپس آن ها با ایده های نوین و خلّاقانه ی خود ، به صورت انفرادی یا تیمی ، برای حلّ آن مسأله ، سازه ای می سازند.

دوره M.S
 دوره ی Mosaic set که به اختصار MS نامیده می شود ، مخصوص دانش آموزان دوم دبستان است. در این دوره، دانش آموزان با مفاهیم پایه ای ریاضی مانند تقارن، تناظر ،مقایسه،کار با اعداد و ... به گونه ای متفاوت آشنا می شوند ؛ هم چنین تجربیّات جذّابی در حوزه ی ترکیب حروف و ساخت کلمات به وسیله ی لگو پیدا می کنند.


سطح مقدماتی ( 8 تا 12 سال ) 

دوره ESM
دوره ی Early Simple Machines (ماشین های ساده) که به اختصار  ESMنامیده می شود ، مخصوص دانش آموزان سوم دبستان است .
از این دوره به بعد ، اهداف دانشی در مجموعه ی طرح درسها پررنگتر می گردد . دانش آموزان در این دوره ، با مفاهیم پایه ای مکانیک به طور تجربی آشنا می شوند و سازه های خود را بر مبنای این اصول می سازند . این شناخت ، بدون درگیری دانش آموزان با مهارت ها و محاسبات پیچیده می باشد و کلاس در محیطی شاد و جذّاب اداره می گردد.

دوره WeDo
این دوره مختصّ دانش آموزان چهارم و پنجم دبستان است . در این دوره ، دانش آموزان با مفهوم روبات و نحوه ی عملکرد آن آشنا می شوند و چگونگی کنترل سازه های مکانیکی خود را فرا می گیرند تا چگونه سازه های مکانیکی خود را کنترل نمایند. بسته آموزشی WE.DO ، جامعترین بسته ی آموزشی روباتیک در دبستان می باشد که در آن دانش آموزان به طور واقعی دنیای رباتها را لمس می کنند . در این دوره ،  دانش آموزان با برنامه نویسیِ ساده آشنا می شوند تا در آینده ، در دوره ی پیشرفته (RT) این کار را دقیق تر بیاموزند.


سطح پیشرفته ( 12 تا 16 سال )

دوره F&M
دوره ی نیرو و حرکت (Forc& Motion) ویژه ی دانش آموزان ششم دبستان است. این دوره  ترکیبی از طرح درس های SPM و ME است و طی آن، دانش آموزان با مفاهیم پایه ی فیزیک و انواع حرکت های مکانیکی آشنا می شوند.

دوره SPM
دوره ی Simple & Powered Mechanisms که به اختصار SPM نامیده می شود ، مخصوص دانش آموزان اوّل راهنمایی می باشد . تأکیدِ دوره های لگوی آموزشی از این دوره به بعد ، بیش تر بر اهداف دانشی است . 
در این دوره ، دانش آموزان با مفاهیم و مکانیزم های پایه ای مکانیک آشنا می شوند . آن ها به طور فعّال و بدون نیاز به آموزش مستقیم ، به وسیله ی ساخت ، قواعد و قوانین حاکم بر اهرم ها ، چرخ دنده ها ، چرخ محور و قرقره ها را به صورت تجربی کشف می کنند و در ادامه ، این اصول را در سازه های بعدی به کار می گیرند .

دوره ME
دوره ی Mechanical Engineering (مهندسی مکانیک) که به اختصار ME نامیده می شود ، مختصّ دانش آموزان دوم راهنمایی است . این دوره ، دربرگیرنده ی بحث اتوماسیون می باشد .
در واقع دانش آموزان می آموزند تا مکانیزم های ساده را با یک دیگر ترکیب کنند تا بتوانند برای برآورده کردن هدف معیّنی ، از این دانسته ها استفاده نمایند . نکاتی که در این دوره مورد توجّه قرار می گیرد ، عبارت است از استفاده از مکانیزم ها برای ایجاد حرکات خطّی در ابعاد مختلف ، حرکات دورانی و استفاده از پمپ های پنوماتیک جهت ایجاد حرکات رفت و برگشتی .

دوره RT
دوره ی Robo Technology  (تکنولوژی روبات) که به اختصار RT نامیده می شود ، مخصوص دانش آموزان سوم راهنمایی و دبیرستانی می باشد . این دوره شامل بحث روباتیک است .
در واقع دانش آموزانی که در دوره های قبلی ، کلّیّه ی آموزش ها درباره ی مباحث پایه ی مکانیکی و مکانیسم های ترکیبی را آموخته اند ، اینک در این دوره ، کنترل سازه های مکانیکی به وسیله ی یک پردازشگر را نیز می آموزند . در این مرحله ، مسائل مطرح شده می بایست به وسیله ی طرّاحی یک روباتِ  برنامه نویسی شده حل گردد ؛ که این روبات ، با تحلیل داده های محیطی ، رفتاری در جهت حلّ مسأله ی مورد نظر نشان می دهد .    

                                                                   منبع :http://www.legoeducation.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صفر خلیلی

در باره لگو چه می دانید؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صفر خلیلی

شهر ریاضی

شهر ریاضی
مقدمه
در دنیای پر چالش امروز، روش‌های سنتی آموزش رفته رفته کارآمدی خود را از دست داده‌اند و دانش‌آموزان امروز نمی‌توانند با آ‌ن‌ها ارتباط مؤثر برقرار کنند. عموماً مشخصه‌ی اصلی روش‌های سنتی پیشین، محوریت معلم در فرآیند تدریس و تبدیل دانش‌آموز به یک شنونده‌ی صرف است. در چنین شرایطی، دانش‌آموزان خیلی زود از حضور در کلاس‌ خسته می‌شوند و شوق یادگیری مطلب در آن‌ها از بین می‌رود. از این رو مدتی است که متخصصین علوم آموزشی، در صدد جایگزینی روش‌هایی برای تدریس هستند که در آن‌ها، دانش‌آموزان محور اصلی فرآیند یادگیری باشند. امروز این روش‌ها با عناوین مختلف در گفتمان آموزشی دنیا وجود دارند. عناوینی از قبیل آموزش فعال، آموزش اکتشافی، آموزش الگوریتمی (پله‌ای) و ... اصطلاحاتی است که در چند سال اخیر بیش‌تر به گوش می‌خورد و مؤسسات زیادی نیز برای اجرایی کردن این تئوری‌ها ایجاد شده‌اند.
لگوی آموزشی، از جمله پیشگامانی است که با شعار آموزش همگام با ساخت، قدم در راه تحقق آرمان‌های آموزش نوین گذاشته است. این شرکت که فعالیت خود را به‌طور رسمی از سال 2002 آغاز کرده است، با بهره‌گیری از ابزار بی‌نظیر LEGO، موفق به طراحی کلاس‌هایی شده که دانش‌آموزان در آن نقش کلیدی ایفا می‌کنند و معلمین تنها به‌عنوان تسهیل‌گر و راهنما در کنار آنان حضور دارند. هدف اصلی کلاس‌های لگو، پرورش مهارت حل مسأله و خلاقیت در کودکان است که برای دستیابی به این مهم، از روش‌های نوین در آموزش بهره گرفته است. خوشبختانه در کشور ما نیز از سال 2004، نمایندگی رسمی لگوی آموزشی فعالیت خود را آغاز نموده و سالانه حدود 15.000 دانش‌آموز در سراسر کشور را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.
مجموعه‌ی لگوی آموزشی ایران، پس از هشت سال فعالیت در برگزاری کلاس‌های لگو در سراسر کشور، ضمن آگاهی از پتانسیل بسیار بالای ابزار لگو برای استفاده در کلاس‌های سایر دروس، تصمیم به ارایه خدمات آموزشی جدید گرفته است. برای تحقق این مهم، جمعی از کارشناسان و مدرسان این مجموعه، در قالب گروه آموزشی با عنوان تخته سیاه گرد هم آمده تا به تدوین و تهیه این خدمات نوین بپردازند.
ما بر این باوریم که می‌توان یادگیری دانش‌آموزان عزیزمان را با لذت همراه کنیم تا طعم ماندگار آن همیشه در ذهن‌هایشان باقی بماند. "یادگیری با طعم لذت" نه فقط یک شعار بلکه باور قلبی و دغدغه‌ی اصلی گروه آموزشی تخته سیاه است. اکنون پس از دو سال تحقیق و بررسی قصد داریم اولین محصول خود را که برای آموزش ریاضی اول دبستان است به معلمین و دانش‌آموزان عزیز تقدیم کنیم.
این محصول شامل یک کتاب و بسته‌ای از قطعات لگو می‌باشد که در مجموع، طرح درس‌هایی فعال برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند. این طرح درس‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دانش‌آموزان ضمن انجام فعالیت‌های جذاب و متنوع با ابزار لگو، به‌صورت غیرمستقیم و ناخودآگاه مفاهیم مختلف ریاضی را نیز می‌آموزند. گفتنی است که تمامی طرح درس‌های این مجموعه مطابق با آخرین تغییرات کتاب ریاضی اول دبستان می‌باشد. هم چنین تلاش شده است با راهنمای معلم تفصیلی که در انتهای کتاب آمده است به ابهامات و سؤالات پاسخ داده شود.
  1.هدف از تألیف
استفاده از ابزار مناسب برای آموزش و انتقال مفاهیم ریاضی همواره دغدغه‌ی اصلی بسیاری از معلمان باتجربه‌ی این عرصه است. گاه این عزیزان زمان بسیاری صرف می‌کنند تا ابزاری متناسب با موضوع درس تهیه کنند و فضای ایده‌آل طرح درس را برای انتقال مفاهیم در کلاس آماده کنند. این اتفاق معمولاً با هزینه و زحمت زیاد همراه است. گاه پس از اتمام طرح درس، معلم مصلحت می‌داند از دانش‌آموز بخواهد که تمرین‌های ‌آن جلسه را با ابزار کلاس در منزل تمرین کند، ولی تفاوت ابزار معلم و دانش‌آموز این مهم را میسر نمی‌کند. تمرین و تکرار از ارکان مهم آموزش و تثبیت مفاهیم ریاضی است و همواره‌ از ایده‌آل‌های کتاب درسی و روش تدریس معرفی شده توسط آموزش و پرورش بوده است. ولی گاه به دلیل یکنواختی و تکرار تمارین، رغبت دانش‌آموزان برای این امر کاهش می‌یابد.
آگاهی نسبت به مشکلات و دغدغه‌هایی که معلمان عزیز برای آموزش مؤثر و ماندگار ریاضی دارند، ما را بر آن داشت بستری فراهم کنیم تا کلاس ریاضی به کلاسی شاد، پویا و مفید برای دانش‌آموزان بدل شود. این ابزار امکانی فراهم می‌کند که دانش‌آموز مفاهیم کتاب درسی را بارها و بارها در قالب فعالیت‌های متنوع تمرین کند و از انجام آن‌ها خسته نشود.
  1. سرفصل‌های آموزشی

1.       شمارش و شناخت اعداد
2.       الگویابی
3.       آموزش اشکال و مفاهیم هندسی
4.       قرینه‌یابی
5.       جمع و تفریق
6.       تقریب و مقیاس و استفاده از ابزار
7.       آموزش ساعت
8.       آموزش مقایسه و مرتب کردن اعداد از کوچک به بزرگ و بالعکس
9.       تقویت مباحث مهارتی از جمله مهارت‌های شنیداری، گفتاری، دیداری، مهارت دست‌ورزی، تمرکز، دقت و کار گروهی
10.   حل مسأله
 لازم به ذکر است که این عناوین، کاملاً با مفاهیم کتاب درسی منطبق است؛ هم‌چنین کتاب درسی ضمن آموزش این مفاهیم، حل مسأله را به‌عنوان اصلی‌ترین دغدغه‌ی خود مطرح کرده و سعی در تقویت این مهارت در دانش‌آموزان دارد.
 3.میزان استفاده از این مجموعه در سال تحصیلی
ما معتقدیم سطح این کتاب برای آموزش ابتدایی مفاهیم مناسب نیست، زیرا اغلب فعالیت‌های موجود در کتاب فعالیت‌‌های ترکیبی می‌باشد و رویکرد اصلی آن‌ها تقویت مهارت حل مسأله در کنار تثبیت مفاهیم اساسی کتاب درسی است. لذا پیشنهاد می‌شود که شما معلم عزیز به فراخور فضای کلاس، ابتدا از پتانسیل‌های ابزار موجود برای آموزش استفاده کرده و سپس برای تمرین بیش‌تر از طرح درس‌های کتاب به‌عنوان راهی برای تثبیت مفاهیم و تقویت مهارت حل مسأله استفاده کنید. هم‌چنین در بسیاری از مدارس وجود یک جلسه کلاس «کارگاه ریاضی» در هفته متداول است. این بسته‌ی آموزشی برای کلیه‌ی کلاس‌های کارگاه ریاضی قابل استفاده خواهد بود.
4.مخاطبین این مجموعه
از آن‌جایی که این کتاب سعی دارد بیش‌تر مفاهیم کتاب درسی جدید ریاضی اول دبستان را پوشش دهد استفاده از آن برای تمامی دانش‌آموزان اول دبستان ایده‌آل خواهد بود. ضمن این‌که آن دسته از دانش‌آموزان دوم دبستان که هنوز در مفاهیم اولیه ریاضی تسلط کافی ندارند می‌توانند مهارت‌های اولیه‌ی ریاضی را به وسیله این کتاب در خود تقویت کنند.
بدیهی است که به دلیل این‌که دانش‌آموزان اول دبستان در نیمه‌ی نخست سال تحصیلی در خواندن و نوشتن توانایی کافی ندارند توصیه می‌شود که فعالیت‌های این کتاب حتماً به‌همراه شما معلم عزیز یا پدر و مادر گرامی انجام شود. بهتر است ضمن خواندن متن هر فعالیت برای دانش‌آموز، با استفاده از راهنمای معلم که به تفصیل در آخر کتاب درسی آمده است برای او توضیح دهید که چه باید بکند. همراهی شما عزیزان فرآیند آموزش را برای فرزندانتان دل‌پذیرتر خواهد کرد.
شما می‌توانید با استفاده از جدول اهداف ابتدای کتاب و یا راهنمای معلم در پایان کتاب، طرح درس مناسب هر جلسه را برای کلاس خود انتخاب کنید. هم‌چنین می‌توانید به دانش‌آموز توصیه کنید که یک طرح درس خاص را به همراه پدر و مادر خود در منزل تکرار کند. مؤلف تلاش کرده است که جذابیت طرح درس‌ها حتی در صورت تکرار آن‌ها به دفعات، برای دانش‌آموز حفظ شود.
5.منابع
ـ کتاب درسی ریاضی اول دبستان آموزش و پرورش
ـ راهنمای تدریس کتاب ریاضی اول دبستان ـ دفتر تألیف کتب درسی
ـ سری کتاب‌های انتشارات Sylvan
ـ سری کتاب‌های MathDirect انتشارات Britannica Kids
***
در پایان لازم می‌دانم از همه‌ی عزیزانی که مرا در این راه یاری کرده‌اند، به‌خصوص کادر آموزشی دفتر لگوی آموزشی و مدیریت آن کمال تشکر و امتنان را داشته باشم. بی‌شک تحقق این مهم بدون زحمات و همکاری‌های بی‌دریغ ایشان میسر نمی‌گردید.
امیدوارم در آینده نیز همکاری مؤثر دفتر لگوی آموزشی و گروه آموزشی تخته سیاه با تولید محصولات متنوع آموزشی برای کودکان، موجبات یادگیری لذت‌بخش را برای کودکان ایران‌زمین فراهم آورد.

منبع: http://www.legoeducation.irتخته سیاه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صفر خلیلی

لگوی آموزشی چیست‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؟

lego
در سال 1980  شرکت لگو، بخش آموزشی خود را در پاسخ به تقاضای معلمان و مسؤولان آموزشی به منظور رسیدن به اهداف آموزشی از طریق ابزار لگو راه اندازی کرد. امروزه، حضور مؤثر لگو در مهد کودک ها و مدارس برای دانش آموزان، هدف اصلی لگوی آموزشی است. هدف ما اینست دانش آموزان با استفاده از بسته های لگوی آموزشی، یادگیری همراه با لذت را تجربه کنند و معلمان بتوانند توانایی حل مسائل گوناگون را در دانش آموزان خود ایجاد کنند؛ قدرت خلاقیت آنها را پرورش دهند؛ کار گروهی را به حداکثر رسانده و مهم تر از همه پیشرفت علم و درک مطالب در آن ها  حاصل شود. لگوی آموزشی جذابیت های بسته های خود را با نرم افزارهای موفق و طرح درس هایی استاندارد گرد هم آورده که علم، تکنولوژی،مهندسی و ریاضیات را ترکیب کرده اند؛ تا همگی در قالب یک پروژه کلاسی به دانش آموزان انتقال یابد. با استفاده از پکیج های لگوی آموزشی در کلاس ها، دانش آموزان نقشی فعال و مؤثر در پروسه یادگیری خود ایفا می کنند. بسته های آموزشی، مخصوص مدارس و آموزشگاه های تحت پوشش لگو است که حاوی ابزار برای دانش آموزان و معلمان کلاس ها است.

اهداف سطوح مختلف لگوی آموزشی

سطح پایه(4تا8سال)

M.S    «    Basic  

اهداف دانشی

سطح مقدماتی(8تا12سال)

  Wedo « ESM  

اهداف دانشی

سطح پیشرفته(12تا18سال)

  RT «  F&M  

اهداف دانشی

شناخت رنگ ها

شناخت حیوانات

شناخت مشاغل

شناخت مفاهیم پایه ریاضی

مفاهیم پایه ای فیزیک

مفاهیم پایه ای مکانیک

برنامه نویسی مقدماتی

...

مفاهیم فیزیک

روش های کنترل سازه

برنامه نویسی ربات

...

اهداف مهارتی

اهداف مهارتی

اهداف مهارتی

دست ورزی

مقایسه و نتیجه گیری

بیان نظرات

مشاهده دقیق

شنوایی فعال

...

کار با دست

کار گروهی

گوش کردن موثر

...

نقد سازنده

تحلیل و بررسی

توانایی استدلال

توانایی استنتاج

...

اهداف نگرشی

اهداف نگرشی

اهداف نگرشی

علاقه به کار گروهی

احترام به عقاید دیگران

رعایت نوبت

احترام و علاقه به محیط زیست

...

ایجاد روحیه نقد ذیری

علاقه به فرآیند محوری

به جای نتیجه محوری

...

ایجاد روحیه تلاش

علاقه به مشورت کردن

ایجاد اعتماد به نفس

...

منبع: http://www.legoeducation.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صفر خلیلی

مسابقات انتخابی المپیاد جهانی روباتیک 2016

مسابقات انتخابی سیزدهمین المپیاد جهانی روباتیک WRO 2016 - هند، روز جمعه 19 شهریور ماه در هتل استقلال تهران برگزار شد. حدود 100 تیم از سراسر کشور پس از گذراندن چند ماه تمرین و تلاش و با تجربه مسابقات مقدماتی شاهرود، قدم در کارزار رقابت انتخابی نهایی گذاشتند. 
تقریبا از گوشه گوشه کشور عزیزمان ایران، تیم ها راهی این رویداد علمی - آموزشی شده بودند. از شاهرود، قزوین، زنجان، رشت، مراغه، تهران، شیراز، اصفهان و... بچه ها، مربیان و همراهانشان آمده بودند.
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صفر خلیلی

همایش تخصصی رباتیک

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صفر خلیلی

درباره WRO

مسابقات جهانی روباتیک رویدادی علمی، فن‌آورانه و آموزشی برای نوجوانان و جوانان سراسر جهان است تا مهارت‌هایی نظیر حل مسأله و خلاقیت را در خود پرورش دهند. شرکت در این رقابت‌ها تلفیقی از دانش، مهندسی، ریاضی و برنامه‌نویسی کامپیوتری را به کار می‌گیرد.
مسابقات WRO اولین بار در سال 2004 با شرکت 12 کشور آغاز شد. از این تاریخ هر سال مسابقات جهانی در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. در سال‌های اخیر تعداد کشورهای حاضر در مسابقات به 50 
​کشور
 رسیده‌
​ ​
است.
این رویداد در سال‌های اخیر به بزرگترین مسابقات روباتیک دانش‌آموزی تبدیل شده‌
​ ​
است. رویدادی که در طی مراحل مختلف آن، چند هزار دانش‌آموز درگیر فرایندهای آموزشی آن می‌شوند.

اهداف
سایت رسمی WRO هدف‌های زیر را به عنوان اهداف اصلی مسابقات جهانی روباتیک برگزیده‌است:
​* ​
گرد‌هم‌آوردن دانش‌آموزان سراسر جهان تا سن 19 سالگی، جهت پرورش خلاقیت و مهارت حل مسأله از طریق اکتشاف و جست‌و‌جو در روباتیک و برنامه‌نویسی.
​* ​
معرفی مفهوم علم مدرن در فعالیت‌هایی آموزشی و کارگاهی مدارس.
​* ​
ایجاد فرصت برای ترویج تفکر خلاق، بهبود ارتباطات و مهارت‌های کار گروهی، تقویت توانایی در کسب دانش‌های جدید.
​* ​
گسترش افق دید دانش‌آموزان در زمینه علم و فن‌آوری، بالابردن توانایی یادگیری و تشویق آنها به منظور پرورش دانش‌مندان، مهندسان و مخترعان آینده.

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صفر خلیلی